söndag 27 november 2011

Advent


Här hemma invaderar granarna och vi förbereder oss med en liten dikt som barnen tycker om för årets julbak av pepparkakor och lussebullar:))

"Det var en liten gosse,
som var så tung, tung, tung,
han var en väldig krigsman
och ville bliva kung, kung, kung,
så tog han på sin granna väst
och sadlade sin gung-gung-häst.
Sen drog han ut i världen,
ja, lycka till på färden!

Han red i hundra veckor,
ty världen är så stor, stor, stor;
då kom han till det landet,
där peppar-kake-folket bor.
Och gossen sade: Ptro, ptro, ptro!
Och folket sade: Jo, jo, jo!
Så fick han en prinsessa
med krona på sin hjässa."

(dikt Till peppar-kaks-landet ur läsebok från 1939)

Önskar er en riktigt härlig 1 advent med nära å kära:))

kram kråke

14 kommentarer:

Vida sa...

låter så gott med hemgjorda pepparkakor;))och doften som blir mmm..

vacker liten tall du redan har hittat:)för idag kan man inte ut i skogen utan att blåsa bort;)

Vidakramkram

Designe sa...

Så fin bild och så härlig dikt! Jättesöt tall du ställt där! Skönt att stormen dragit förbi nu...nu hoppas jag på snö! Ha en fin 1:a advent! Kram :)

SwedishCorner-DownUnder...Pernilla sa...

Ha en trevlig första Advent :)

Kram från Australien♥

Rapport till Vänfors sa...

En jättefin bild, så enkel och stämmningsfull.
Kram Annika

Vintage House sa...

hej
härligt med en invasion min har börjat så smått oxå...
kanonfin bild....
Ha en fortsatt mysig första advent!
kram
sandra

Lantliv i Norregård sa...

Vad sött:))

Hoppas du har en mysig 1:a advent!! Här stormar det för fullt...

Kram Malin

Emelie sa...

Hua.... mnen det kan vara gott det med - att vara inne och bara mysa.
Håll i hatten om ni måste ut! ;)

kram du fina!

Tina sa...

Gullig dikt, boken är från 1939 inte illa! Jag älskar gamla böcker och papper...
Gillar enkelheten i din bild, så vackert med bara grönt!

Ha en fin dag! kramen från mig

Blan betong och gammeldags pioner sa...

Hej! Vilken sagolik dikt, så härlig. Vad fint du gjort med den enkla tallen..... och fiolen så häftigt... själv satt jag i går kväll bland blinkande lampor och gjorde kransar.. Ha det gott kramis Maja

Lilla Majken sa...

Söt dikt. Vad läckert det är med tallen på bordet. Jag gillar verkligen din stil, alltid så oförutsägbart.

Ha en fin start på denna vecka! Kram Therese

gamla skolan sa...

Fin dikt och fin bild ! Hoppas ert pepparkaksbak gick bra !
Kramar // Susanne ♥

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Så mysigt med grenen på bordet, verkligen dekorativt!!
Härlig dikt, tro om det finns en melodi till den?

Klem Anna

Gúa sa...

Hej vackra kvinna!
Ja, för nu vet jag hur du ser ut, för jag läste precis om dig och ditt vackra hem i Lantliv..:))
Det roligaste var att jag först bläddrade förbi, men sen...kände jag igen dina pardörrar i rummet, och då började jag läsa..:))...Superfint reportage och roligt att just läsa om er!

Stor varm kram till dig och allt det goda!
Snälla ge Vida också en stor en från mig. Och nu är jag så himla nyfiken, är hon din mamma?
Ja, alltså klart jag inte har något med det att göra, men nyfiken är jag ändå..;) Och likaså på när ni kommer till mig!? jag värmer glögg varje helg och tänker på er! Jag vill träffa er..:))))

PUSS ♥

Bitte sa...

Den där dikten har jag också alltid tyckt så mycket om, jag kan till och med se illustrationerna framför mig när jag läser den nu :-).

Vilken underbar bild med tallkvisten och den gamla fiolen på väggen. Så vackert och lantligt!

Ha en fin onsdag!

Många kramar
Bitte